19 oktober 2014

Starten met schrijven - Workshop Wisper

De eerste twee lessen van de workshop Starten met schrijven, heb ik achter de rug. En het is genieten. Toegegeven, een workshop schrijven stond niet meteen bovenaan mijn verlanglijstje. Om de een of andere redenen vind ik dat woorden op papier me nauwer aan het hart liggen dan een tekening. Kritiek op een illustratie accepteer ik veel gemakkelijker dan op een tekst. Bizar.

Omdat ik heel tevreden was over de workshops portretfotografie en illustratie bij Wisper, besloot ik toch de stap te wagen. Je weet nooit of ik ooit een kinderboek of zo schrijf :-) Dromen mag.

Tijdens de eerste les kregen we een foto waarop twee of drie personen stonden. Eerst verzonnen we bij elke persoon een 'identiteit'. Wie was zij of hij? Hoe oud? Hoe kennen ze elkaar? Daarna zochten we naar conflictmogelijkheden, om vervolgens rond één van de conflicten een kortverhaal te schrijven.

David Troch geeft veel oefeningen en als hij merkt dat we ergens over aarzelen, geeft hij ons enkele tips. We leren het door het te doen. Geen literatuurgeschiedenis, geen uiteenzetting over schrijftechnieken en -stijlen, maar gewoon pen en papier of laptop en schrijven maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen